Als je je bedrijf wilt laten groeien, is goede zoekmachine optimalisatie (SEO) een must: Uit recente onderzoeksgegevens blijkt dat 53 procent van al het traceerbare websiteverkeer afkomstig is van organisch zoeken, wat betekent dat als je wilt opvallen, je bovenaan in de zoekresultaten moet verschijnen.
De uitdaging? Veel kleine bedrijven hebben niet de tijd, vaardigheden of expertise die nodig is om alles wat bij een solide SEO-strategie hoort aan te pakken. Van zoekwoordenonderzoek tot inhoudsevaluatie, van pagina-optimalisatie tot interne linking, het is gemakkelijk voor bedrijven om te eindigen met een algemene aanwezigheid op het web die niet inspireert tot betrokkenheid of conversies stimuleert.
Het resultaat? Het is de moeite waard om een SEO-consultant of -bureau te overwegen om dit proces in goede banen te leiden en je impact te maximaliseren. In dit stuk gaan we in op de belangrijkste SEO uitbesteden activiteiten, waaronder hoe het je bedrijf ten goede kan komen – en waarom SEO niet volledig kan worden uitbesteed. Daarna breken we de belangrijkste SEO-valkuilen af en geven we bruikbare SEO uitbesteden tips om een SEO-bureau te vinden dat het beste bij je merk past.
Waarom SEO uitbesteden een goed idee kan zijn
Het ontwerpen van een effectieve SEO-strategie is geen eenvoudige taak. Bedrijven moeten overwegen hoe zoekmachines inhoud evalueren, welke aspecten van SEO het meeste effect hebben, en waar ze hun huidige inhoud kunnen veranderen om beter aan te sluiten bij de verwachtingen van zoekmachines.
Dit is vooral belangrijk omdat zoekmachines zoals Google hun rankingproces voortdurend verfijnen. Zo is bijvoorbeeld de laadsnelheid van pagina’s nu een factor in de rangschikking van zoekresultaten. In de praktijk breidt dit de rol van SEO uit; het is niet genoeg om alleen maar populaire trefwoorden in te vlechten en inhoud van hoge kwaliteit te leveren. Merken moeten ook rekening houden met de hele gebruikerservaring.
Daarom is het vaak de moeite waard om SEO-diensten uit te besteden om ervoor te zorgen dat je digitale aanwezigheid maximaal effect sorteert en zoveel mogelijk potentiële klanten aantrekt. Op ongeveer dezelfde manier als bedrijven hun zoekmachine marketing uitbesteden aan deskundigen, biedt het uitbesteden van SEO een manier voor merken om belangrijke strategische doelen te identificeren en vervolgens het complexe proces om die doelen te bereiken over te laten aan deskundigen uit de sector.
Voor kleine bedrijven en ondernemers biedt uitbesteding het grote voordeel van tijd: In plaats van te leren over de ins en outs van SEO, het testen van nieuwe strategieën en het verfijnen van de resultaten, kunnen bedrijfseigenaren en managers zich richten op klantconversies, productverbeteringen en nieuwe ideeën.
Waarom je bedrijf SEO niet volledig kan uitbesteden
Hoewel het mogelijk is om een groot deel van je SEO-strategie uit te besteden aan een bureau of consultant, zijn er aspecten van het proces die nog steeds binnen je bedrijf liggen.
Deze omvatten:
Je Trefwoorden
Hoewel een SEO-expert kan helpen specifieke trefwoorden aan te wijzen die kansen bieden, ben jij vaak de autoriteit op het gebied van de kern trefwoorden die jouw bedrijf en activiteiten bepalen. Je weet dat als je te ver van deze trefwoorden afwijkt, je merk simpelweg niet meer hetzelfde zal zijn – en klanten die wel op je site terechtkomen zijn daar misschien op zoek naar iets anders. Daarom moet je altijd een rol spelen bij het kiezen van ideale trefwoorden.
Je inhoud
De inhoud op je site is uniek voor je merk. En hoewel SEO-bureaus veel beter zijn geworden in het maken van gerichte inhoud die bedoeld is om je markt aan te trekken, zijn er sommige aspecten van je onsite-inhoud – zoals informatie over de geschiedenis en de missie van je bedrijf – die je zelf het beste kunt maken en beheren.
Je relaties
Hoe goed je SEO-aanbieder ook is, hij kan de relaties die je hebt met andere bedrijven, leveranciers en partners niet kopiëren. Dit betekent dat zij weliswaar de strategie voor je SEO-kader kunnen leveren, maar dat jij het bindweefsel levert dat het mogelijk maakt dat je inhoud wordt geplaatst (en opnieuw wordt geplaatst) in je bedrijfstaknetwerk.
Je merkperspectief
De unieke aard van je merkperspectief is wat je zover heeft gebracht – en het is wat je groei zal blijven aandrijven. Zelfs het beste SEO-bureau kan niet in jouw hoofd zitten; zij weten niet wat jouw merk voor jou betekent of hoe jij je boodschap aan de wereld wilt overbrengen. Daardoor is SEO uitbesteden ideaal om een basis te leggen voor conversie en omzet, maar het werkt alleen als het gepaard gaat met jouw perspectief.
Je groeistrategie
Hoewel je algemene doelen aan je SEO-bureau geeft – zoals het verhogen van je rankings voor een specifiek trefwoord met X bedrag of het stimuleren van het totale websitebezoek – ben jij nog steeds verantwoordelijk voor je algehele groeistrategie. Waar wil je zijn over een maand? Een jaar? Vijf? En hoe kan je SEO partner je daarbij helpen?
Vijf veel voorkomende valkuilen om te vermijden bij SEO
Elk bedrijf is anders, maar de principes van SEO blijven hetzelfde: hoger scoren in zoekmachines voor populaire trefwoorden om meer verkeer naar je site te leiden. De uitdaging? Dit doel bereiken is niet eenvoudig, waardoor sommige merken en SEO-bureaus mogelijk kostbare fouten maken. Hier zijn de top vijf valkuilen die je moet vermijden.
Het vullen van trefwoorden
Als er een kardinale regel is van de moderne SEO dan is het deze: Geen zoekwoorden forceren.
Het opvullen van trefwoorden is het steeds opnieuw toevoegen van hetzelfde trefwoord aan je inhoud met de bedoeling hoger te scoren. Het probleem? Zoekmachines zijn nu slim genoeg om deze praktijk op te sporen en zullen je site lager ranken als keyword stuffing wordt ontdekt. Over het algemeen is één geval van je primaire trefwoord per stuk inhoud voldoende om op te vallen.
Dubbele inhoud
De volgende stap is dubbele inhoud. Hoewel meer inhoud op je site met trefwoorden je kan helpen hoger te scoren, verlaagt het eenvoudig kopiëren en plakken van inhoud – of het enigszins veranderen van inhoud om er een nieuw trefwoord in op te nemen – de totale waarde van je site en daarmee je ranking.
Eenvoudig gezegd? Nieuwe inhoud is altijd beter dan oude.
Backlinks van lage kwaliteit
Backlinks kunnen de relevantie en autoriteit van je inhoud helpen verhogen – maar alleen als ze linken naar sites van hoge kwaliteit. Als je inhoud linkt naar sites die voortdurend trefwoorden vullen of niet veel bezoekers krijgen, zul je niet genieten van een stijging in de zoekresultaten. In feite kunnen links naar deze sites je algemene positie schaden.
Niet-geoptimaliseerde afbeeldingen
Afbeeldingen helpen de belangstelling van gebruikers te wekken, maar het is niet genoeg om alleen maar afbeeldingen op je site te zetten: Je moet er ook voor zorgen dat ze geoptimaliseerd zijn.
Dit begint met de afbeelding zelf. Zorg dat die relevant en begrijpelijk is. Als je bijvoorbeeld een bouwbedrijf hebt, gebruik dan een afbeelding die betrekking heeft op de diensten die je aanbiedt en die van voldoende kwaliteit is dat gebruikers meteen kunnen zien wat het is. Als de afbeelding een lage resolutie heeft of verwarrend is, zullen gebruikers niet de moeite nemen om te blijven hangen.
Het is ook een goed idee om naar de grootte van je afbeeldingen te kijken. Dit is waarom: Hoe meer afbeeldingen je op je site hebt, hoe langzamer hij laadt. Het optimaliseren van de grootte van de afbeeldingen (zonder verlies van kwaliteit) kan de gebruikerservaring en je zoekresultaten verbeteren.
Verwarde meta beschrijvingen
Meta beschrijvingen zijn stukjes tekst die een snelle beschrijving geven van de inhoud van een specifieke pagina. Hier zijn duidelijke en beknopte beschrijvingen cruciaal. Verwarde of vage meta beschrijvingen maken het gebruikers gemakkelijk om je site over het hoofd te zien. Idealiter wil je je primaire trefwoord gebruiken en een snel overzicht geven van de pagina in kwestie, zodat gebruikers weten waar ze aan toe zijn.
Hoe huur je de juiste SEO-consultant of -bureau in
Vraag hen: Wat maakt jou anders?
Vraag hen: Wat is je proces?
Vraag hen: Wat zijn je gereedschappen?
Vraag hen: Hoe lang duren de resultaten?
Vraag hen: Wat zijn je metrieken?
Vraag hen: Hoe vaak rapporteer je gegevens?
Vraag hen: Wie heb je geholpen?
Eenvoudig gezegd? Stel vragen. Weet je niet zeker welke je moet vragen? We hebben het voor je geregeld.
Laten we elke vraag nader onderzoeken.
1. Wat maakt jou anders?
Hoewel het proces van SEO vrij rechtlijnig is, verschillen de benaderingen aanzienlijk. Sommige bedrijven vertrouwen uitsluitend op specifieke meetgegevens, terwijl andere kiezen voor een meer organische aanpak of een meer middenpositie. Daarom is het de moeite waard om bureaus en consultants te vragen wat hen onderscheidt van de concurrentie – wat kunnen zij bieden om je rankings te verbeteren en verkeer te genereren?
Snelle tip: Luister naar wat ze zeggen en vergelijk dat met de SEO rankings van hun eigen site. Als ze niet in de buurt van de top van hun pagina verschijnen voor hun eigen gerichte trefwoord, overweeg dan om elders hulp te zoeken.
2. Wat is je proces?
Je potentiële partners moeten in staat zijn hun proces duidelijk, beknopt en begrijpelijk uiteen te zetten. Als je te veel modewoorden of grote beloftes zonder onderliggend bewijs te horen krijgt, zijn andere keuzes misschien beter geschikt.
3. Wat zijn je tools?
Van SEMRush tot Moz Pro, er zijn tal van SEO-tools beschikbaar. Veel bureaus zullen ook hun eigen tools hebben die ze naast deze populaire aanbiedingen gebruiken – zoek een aanbieder die bereid is te specificeren welke tools ze gebruiken, waarom, en hoe.
4. Hoe lang duren de resultaten?
Pas op voor elk bedrijf dat onmiddellijke resultaten belooft. SEO rankings stijgen niet totdat zoekmachine “spiders” het web hebben doorkruist om veranderingen aan de site en hun effect te beoordelen. Over het algemeen beginnen belangrijke resultaten te verschijnen rond de 4 tot 6 maanden.
5. Wat zijn je statistieken?
Metrieken zijn belangrijk in SEO. Deze omvatten nieuwe verwijzende domeinen, tekstleesbaarheid, trefwoordrangschikking, organische zoekvolumes, lead conversies, bounce rate en click-through rate. Allemaal zijn ze relevant, afhankelijk van hun context, en allemaal meten ze verschillende aspecten van het SEO-effect. Vraag je potentiële aanbieder altijd welke metrics ze gebruiken en waarom, en vraag om uitleg over hoe ze de resultaten beïnvloeden.
6. Hoe vaak rapporteer je gegevens?
Gegevensrapportage is de sleutel tot het volgen van SEO-succes. Sommige bedrijven rapporteren wekelijks resultaten; voor andere is die frequentie om de week of zelfs maandelijks. Ga hier uit van wat je prettig vindt – hoewel langere rapportageperioden meer verandering kunnen laten zien, kunnen ze ook belangrijke indicatoren missen dat strategieën niet werken of moeten worden aangepast.
7. Wie heb je geholpen?
Vraag tot slot om referenties. Als je toekomstige SEO-aanbieder zo goed is als ze zeggen, moeten ze gegevens hebben die laten zien hoe ze de impact van andere merken hebben versterkt. Als ze weinig specifieke gegevens hebben en veel beloftes doen, wees dan voorzichtig.
Oplossingen voor SEO
Een solide SEO-strategie kan je merk helpen om hoger in de zoekmachineresultaten te komen en meer verkeer naar je bedrijf te leiden. Uitbesteding is een geweldige manier om dit proces op gang te brengen – het juiste bureau kan je het voordeel geven als het erom gaat op te vallen en de interesse van klanten te wekken.
Maar outsourcing alleen is niet genoeg. Jouw merkperspectief is cruciaal om succes te stimuleren en veelvoorkomende valkuilen te vermijden.
Geef een reactie